15 Feb 2014

Result Final Semester 5

Assalamualaikum


14012014

Hari ni boleh tahan tarikh keramat ah untuk bebudak degree kat UiTM. Sebabnya, result keluar hari ni. Start dari semalam lagi sibuk kat newsfeed facebook citer pasal result kuar hari ni. -..- Tapi terima kasihlah jugak, kalau tak aku tak tahu pon result keluar bila, sedangkan tarikh masuk untuk semester 6 ni pon aku tak tahu bila. lol. (Takpe , yang ni pon bakal dihebohkan di facebook nanti.)



Selalunya kalau hari ni keluar result, 12 tengah malam or 3 pagi sebelumnya result dah dihantar kat email dah. Khusus bagi golongan yang tak reti nak sabar tengok result, ekkeke. Tapi bagi yang cuak-cuak, stok tenang-tenang, result bolehlah diakses kat student portal pada pukul 9 pagi. Entah kenapa kali ni aku tak cuak sangat bila result nak keluar. Aku sebenarnya dalam golongan yang tak reti bersabar, even cuak mana sekali pun kau, result tu tetap keluar jugak, lagipon itu lah effort kau, so kenapa nak takut sangat. Aku pukul 12 tengah malam dah start bukak email, tapi hampa tak ada. Since esok ada class dan aku dah ngantuk aku tidur ah.


Pagi tu, pukul 5:15 pagi aku terjaga. Memang ajaib betul, sebab selalunya aku bangun pukul dalam 6:15 pagi sebab kat Jati ni senang sangat nak dengar azan Subuh dia. Tapi kali ni boleh terbangun sejam lebih awal pulak, supposedly rasa penat sebab petang semalamnya dah jogging 1 1/2 round tasik seksyen 2 seperti hari-hari lain, tapi eh eh boleh segar pulak mata ni.


Mula-mula konfius jugak nak bukak masa tu or tunggu 9 pagi, last-last aku bukak jugak. Alhamdulillah . Alhamdulillah tak jadi pi Melaka. Kenapa Melaka? Sebab, if ada paper kena repeat memang kena pi kampus baru kat Jasin Melaka, sebab semua batch bawah-bawah kitorang dah kena pindah kat sana bulan Mac ni dan lecturer kebanyakannya kena pindah sana. Kat Shah Alam tinggal lecturer yang mengajar untuk sem 6 aje. Aku tak kisah sebenarnya pi Melaka, Tapi yang aku kisahkan kalau-kalau kena repeat Final Year Project. Mahu setahun kena extend. Yang lecehnya, nak kena cari tajuk baru dan kena cari stakeholder baru.


Course lain elok je boleh buat apa-apa sistem yang dorang rasa nak buat even dorang tak belajar subjek tu. But course kitorang ise ni, HELL NO. Kau kena buat sistem yang orang perlukan, tak boleh syok sendiri. Kau kena cari orang yang ada masalah dan propose sistem untuk solvekan masalah dorang. Tapi masalahnya, memang susah nak cari orang yang perlukan sistem dan bila dah jumpa dorang malas nak entertain engkorang.



Citer pasal result, bila atas pukul 9 pagi je mesti penuh newsfeed facebook aku dengan ucapan-ucapan berkisarkan tentang result. Contoh:

"Alhamdulillah."

"Alhamdulillah, terima kasih kepada dot dot dot."

Aku bukannya apa, sometimes rasa annoying pun ada. Well nak bersyukur, cakap  sendiri-sendiri sudahlah. Nampak macam show off pun ada, kesian kat kawan-kawan yang tengah down tengok status engkorang. Lainlah status korang tu berupa ayat-ayat motivasi buat rakan-rakan yang tengah down. Kau takkan tahu selagi kau tak alami sendiri. Lagi better kau bentang sejadah, solat dan sujud syukur cakap dengan Allah lagi afdhal. Kat facebook, apa yang kau dapat? Like? Aku serius tak faham tujuan sebenar engkorang. Pastu ada yang type bagi ucapan macam bagi ucapan kat radio, 

"Terima kasih kepada ibu di dapur yang sedang memasak, ayah yang sedang mencuci kereta ..."

Padahal mak bapak kau dalam rumah, cakap je lah face to face. Apa kebendanya kau nak post status bagai. Kau bukan study oversea pun. Kalau nak ucap terima kasih dekat group member pun boleh mesej apa. Kalau tak nak guna duit, inbox je kat facebook. Bukannya kau nak ucap dekat every single friend kau dekat facebook pun kan? Kalau ya, itu aku tak kisah. Kalau nak bagitahu pasal dapat konvo pun aku boleh consider lagi since itu berbentuk pemberitahuan. Mungkin aku suudzon, tapi kalau nak bersyukur pi dating dengan Allah. Kalau post status sebagai tanda bersyukur, maknanya kitorang yang tak up status ni kira tak bersyukur lah ye?



Apapun igauan aku gagal 2 subjek dah berakhir. Terima kasih kat Ustaz Ibrahim, lecturer bahasa arab yang sempoi even aku submit projek lambat. Lecturer FYP walaupon aku rasa aku agak merapu dalam proposal. Even kali ni carry mark, banyak yang low, alhamdulillah keputusan okay. Apa yang aku nak cakap even carry mark kau makan portion besar sebanyak 50% pun, just percaya kat diri, percaya kat Allah. Kau usaha, kau dapat. Jangan biar carry mark korang tu downkan semangat korang untuk jawab soalan exam. 


Exam kali ini ajar aku supaya jangan spot-spot tajuk yang masuk exam sangat, even lecturer kau bagi spesifik pun. Baca semua. Kalau tak sempat padan muka, siapa suruh tak study awal-awal. Aku lah tu. HHAHHAH. Sebab exam kali ni memang soalan dia unexpected gilaa, keluar dewan semua mulut herot-berot membebel pasal soalan exam. Kawan aku penat-penat siap buat list soalan yang selalu keluar dalam exam semester-semester before this, last-last tak keluar. Tentu kau tahu apa rasa dia bukan? Bila jadi macam ni, apa yang kau perlu ada adalah skil menggoreng. Goreng soalan sampai hangus macam aku. Apa nak buat, dah kau tak prepare awal-awal. Usaha tu yang penting, Allah mesti tolong punya. 








Kalau semester ni tak berapa berjaya, well perjalanan masih panjang. Takkan nak menyerah dah kot. Allah kan ada. Fikir dan ubah kesalahan yang lalu. Mungkin kau tak cukup usaha. Mungkin sebab kau selalu dok kutuk-kutuk lecturer. Mungkin kau selalu jadi sleeping partner dalam group. Mungkin jugak kau jarang jumpa Allah. Apa pon, untuk berubah kau still ada masa. Anggap ini ujian Allah, belajar redha, learn from mistakes dan insyaAllah kau akan rasa tenang gila. Well, aku teringat pulak dulu-dulu aku baca buku 'Berani Gagal'. Somehow buku motivasi macam ni buat kau lagi bersemangat. Sebab buku tu jugak lah, bila aku gagal je aku tak berapa nak sedih sangat compare dengan bebudak lain. Siap cakap kat mak lagi.

"Ma, ira gagal subjek KH. Dapat 37. Nombor rumah kita. HAHHAH"

"Kenapa boleh gagal?!"

"Kita kena berani gagal ma! Buku tu cakap, orang gagal akan berjaya kemudian."


Time ni dah tingkatan 1. Mak bapak aku pun dah malas nak pukul kalau dapat markah corot. Memang berani la aku jawab macam tu. lol.
Kbai.



Ingat, belajar kerana Allah bukan sebab nak lulus exam. Bila belajar kerana Allah, kau gagal pun kau boleh relaks aje. :DD




No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.