5 Feb 2014

28012014 Oracle Softskill Class.

Assalamualaikum.


2nd Day Softskill class. Trainer dia Mr. Ng yang sangat sporting and funny too. Hari ni ada group presentation. Propose a system untuk clients. Clients tu bebudak group lain yang jadi. Rasanya group kitorang paling banyak kali diberi tepukan. Even, aku cakap aku sore throat pon Mr. Ng suruh dorang yang lain tepuk. Kata Mr.Ng;

“Give a clap for her, sore throat pon still coming” 

Sore throat je pon. -__-

Untuk individual evaluation masa present, Mr. Ng cakap kat aku:

“Ms. Brown you look very confident today. Yesterday I’ve noticed you a little bit. But now, waaahh I notice you more. “


Terima kasihlah sebab sir perasan kewujudan saya. LOL. Masa at the end presentation tu ada beberapa soalan daripada so-called clients yang kononnya nak beli system kitorang ah. Selalunya masa Q&A session untuk presentation dekat class, aku memang jenis diam je sebab member lain terer bab goreng-menggoreng ni. Aku terer goreng atas kertas jawapan exam je.


Tapi tadi ada 2 daripada soalan yang ditanya tu berkenaan part yang aku present, mula-mula aku ingat Omar boleh tolong gorengkan jawapan ah. Sekali dia suruh aku jawab  -__-, kuang asam Omar. First tu, dia tanya apa beza RFID yang kitorang guna dengan current market, ada improvisation tak. Aku dah ah main pilih je teknologi  RFID untuk kawal masuk stock in/out semalam, dah tu mananya nak study kejadahnya RFID ni. 


“It is the same as the RFID used in current market”

"Yes."

“So what makes you difference than other companies before?”

“What makes us different is not the RFID, but our additional system features”

Aku rasa budak yang tanya ni nak balas dendam sebab group dorang tak dapat jawab on technology yang dorang guna bila Omar (group aku) tanya sebelum tu. Kemain konfiden aku jawab. Padahal main hentam je .

Second question lak, ada orang tanya what if maggi ke, keropok ke, takkan nak guna RFID gak ? Part ni pon aku hentam.

“As I’ve explained before, the mobile computers and RFID reading will read the RFID tags, 1D and 2D barcode, so…”

Aku nak explain lagi, tapi since dia dah angguk-angguk faham aku pon okay je ah, sebab otak aku pon tak sempat nak construct ayat seterusnya.Entah celah mana datang rasa konfiden pi goreng jawapan. 


***

Sesi petang pulak cerita pasal interview session. Ada lah buat mock trial interview session sikit. Mr. Ng as interviewer. Dia pilih 3 orang secara random. Bila dia nak pilih orang ketiga tu, time tu tetiba je rasa berdebar-debar.


'Janganlah Nadhirah, janganlah Nadhirah, janganlah Nadhirah...'

“Na-dhi-rah , siapa Nadhirah”

Shit. Menyumpahh jugak aku kat situ. Selalu jadi macam tu. Kalau benda-benda cenggini memang nama aku yang kena, bila lucky draw tak de pulak yang kena. Hesh. So masa interview tu Mr.Ng berlakon as boss yang busy. Asyik ada incoming call je. Entah bila lah dia suruh Meor berlakon cakap yang kereta aku block lori. -__- Nasib baik, otak ni cargass nak generate kena buat apa. Dan nasib baik aku tak jawab;

“Eh saya tak bawak kereta datang sini, saya naik public transport.”

 LOL. Kalau jawab cenggitu mesti Meor tak tahu nak buat apa dah. HAHHAH. Tapi series pandai betul Meor ni berlakon. Pastu bukan tu je dugaan dia, Mr.Ng ni kata dia nak hire aku so dia nak tahu apa yang aku boleh contribute pada company. So aku cakap ah aku boleh buat system blablabla since dari ISE. 

"You boleh buat email, website and set-up network connection for our company ah?"

"Actually, i don't have much knowledge in network since it's not in my area but i'm willing to learn."

"You must willing to do also lah."

"Yes. Yes i'm willing to learn and do it also."

"You boleh curi line ah?"

"No sir, because it is unethical."

"Ala, dia tak nampak maaa"

"No, sir. If sir insisted, i don't want to work here."

ceh. Nampak baik bukan? LOL.

"For the salary i give you RM1000 can?"

"Sir, can I mark up my salary  a little bit , since i have a degree"

"No. Cannot. But we give allowance for food, dorm, facilities. Can ah?

"Oh alright. Yes, can."

Kalau tak ada kemudahan sape nak woi, baik aku kerja Parkson balik je. OhMyEnglish betul aku jawab. At the end Mr. Ng komen;

“You are able to handle the interview well, even banyak gangguan, saya angkat call semua. And you looks friendly and approachable…”

Well, saya memang friendly pon. 



Lepas je settle interview aku. Mr. Ng tukar konsep lak, dari 1 to 1 jadi 5 to 1. Ada satu masa tu, 5 interviewer budak laki, sorang yang jadi interviewee tu pompuan. Memang nebes ah dia. Tapi Mr. Ng kata tu lah real environment of interview kat luar sana. Kita tak boleh nak expect pape . Well seriously, Mr. Ng sangat lah kelakar, enjoy je sepanjang 2 hari ni. Mr. Ng ni sangat lah bagus sebab dia bagi kritikan yang membina so that orang lain tak rasa demotivate and sentiasa rasa ada chances nak improve. Thank you Mr. Ng. J

***

6:30 petang. Gerak masuk UiTM. Sebab nak guna wifi.  Tunggu-tunggu tak de bas. So plan B, aku gerak jalan kaki masuk dari Seksyen 2 pergi Mawar. Gigih tak gigih? Padahal nak bukak facebook je pon.






Mula-mula kat Mawar. Pindah pulak PTAR 3 sebab Mawar tak de tempat nak cucuk charger laptop. Rupanya PTAR 3 tutup. So lepak ler sengsorang depan PTAR 3 layan facebook. Entah lah, bila fikir balik. Gila jugak aku ni eh?

Mawar.

Tutup pulak dahh.

Misi perlu diteruskan.

Nasib baik tak ada entiti yang sesat time aku bergambor.


Balik.

Bukan selalu nak nampak aku bersila kat bus stop.





No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.