26 Jan 2014

Explorace Peers Global 2.0 : Kuala Lumpur

Assalamualaikum.





23012014 - Day 3


Hari ni explorace kat KL. Yang bestnya, kitorang tak pakai bas UiTM pergi KL. Kena naik bas U80 sendiri pi KL. Tapi tak berapa nak feel explorace sangat, sebab ada fasi ikut untuk make sure keselamatan kitorang. Naiklah rombongan baju merah bas U80 pagi tu. Macam rombongan nak buat perhimpunan haram pun ada aku tengok. 


Dalam bas pon menyempat lagi.


Sampai kat KL Sentral, kitorang kena pergi Stesen KL untuk dapatkan klu. Maka berjemaah lah kitorang jalan dari KL Sentral. Aku tak tahu pulak nak pergi sana dekat je. Dekat-dekat pon ambik 10 minit gak ah. Tapi semua have fun, sebab sama-sama berjalan, sama-sama lintas jalan macam anak ayam, sama-sama bau taik kucing bawah jambatan. -__- Task dekat sini, kitorang kena jawab beberapa soalan am and kena main game macam sudoku tapi tak berapa Sudoku sangat ah. Pastu kena interview bangsa lain pasai opinion dorang on "muslim women wearing hijab". 


Task 2 dekat Central Market. Again, kitorang guna kaki je sebab nak jimat duit. Tak yah nak manja sangat ah nak naik bas bagai. Rupanya dekat je, terima kasih kat brader baju biru yang bagi direction dekat ktm tu. Pas ni boleh ler gua explorace sengsorang pi Central Market. Dekat Central Market kitorang kena interview tourist yang bukan dari Asia tanya opinion dorang pasal Malaysia. And kitorang jumpa Catherine dari German. 

Bukan Catherine Zeta Jones.


Task 3 kat Dataran Merdeka. Dalam banyak-banyak task, task ni paling menarik aku rasa. Sebab kitorang kena selfie. Ada 5 tempat semuanya. Yang tak boleh blah ayat dekat bawah sekali dalam kertas task 3 tu.


"Skill selfie adalah amat penting ketika melancong ke luar negara"

Cenggitu lah bunyinya. Kena selfie dekat Flag Pole, Bangunan Sultan Abdul Samad, Kelab DiRaja Selangor, Perpustakaan kanak-kanak, Muzium Tekstil Negara and lastly Masjid Jamek. Gaduh-gaduh gak masa ni. Tapi bila dah selfie tu, lupakan aje persengketaan lama. Take time gak kat sini, sebab kitorang pusing ikut jalan jauh, tak sedar ada shortcut. -__- Group lain ada yang amik gambar Masjid Jamek dari jauh, kitorang pulak semangat gila pi masuk jugak dalam Masjid Jamek. Alang-alang dah sampai sini en. 

Kelab Di Raja Selangor

Bangunan Sultan Abdul Samad. Eye Bag. -__-


Flag Pole.

Masjid Jamek



Task 4 dekat Muzium Tekstil Negara. Kena buat dokumentasi pasal baju kayu, dengan pakaian tradisional baba nyonya. Semangat gua hafal perkataan sampai tergeliat-geliat lidah. Kain Batik jadi Kain Batuk. Kau ada? Aku ingat kena bagi lah video rakaman kat fasi, tu yang asyik ulang record video 2-3 kali. Sekali dia nak tengok skill bercakap secara spontan. Lahhh, punya serious aku hafal sebijik-bijik ayat dia.


"Baju panjang atau kebaya labuh (perempuan) berkikik dan berpesak dari kain kasa bercorak dipadankan dengan kain batik sarung teknik conteng dipakai secara berselisih dengan bahagian kain kepala di hadapan. Manakala, bagi perhiasan diri, cucuk sanggul korek kuping dipakai dengan kebaya dengan kerongsang serong dan anak."


Berkikik? Yang aku tahu 'kikikiki'. Korek kuping? Macam cuping telinga pon ada. Macam-macam.


Task 5 dekat Masjid Negara. Kat sini kitorang solat, makan semua. Kitorang dapat task untuk translatekan tulisan jawi dekat dua plak masjid ke rumi. Kacang. Pastu kena cari tafsir untuk ayat 1000 dinar. Since tak jumpa tafsir Al-Quran, google je lah. Ada jugak group yang dapat task hafal surah pendek cam surah Al-Adiyat. Kira senang gak ah. Dibuatnya kena hafal surah Al-Mulk, As-Sajdah. Dah lah aku time sekolah agama kekecik dulu sempat hafal sampai 15 ayat je. Time ni of course lupa dah. Nampak sangat ilmu tanpa amal.


Task 6 dekat KL Sentral. Semangat je cari dalam KL Sentral, sekali dekat area luar. Task 7 pulak dekat KLCC. So masuk balik KL Sentral. Dalam dok kalut-kalut nak pergi KLCC sebab takut dapat tempat last macam semalam, boleh pulak tersalah platform. HAHHAH. Lepas beli tiket aku laju je lari naik platform, punya semangat sampai lari-lari naik tangga. Kila ngan Luqman pon elok je follow belakang aku naik escalator. Sekali dah sampai atas...

"Eh apasal fasi ada dekat platform belah sana?"

*facepalm*. Shit. Salah platform daa. Nasib baik Kila ngan Luqman elok je terima hakikat yang kitorang salah platform. Bila naik platform yang betul, LRT tu dah blah. Kira kitorang ada gap 5 minit dengan group yang naik awal tadi. Cess. Ingat dah lambat gila, rupanya group Pa'ie ngan Amta pon belom naik lagi. 


Task 7 kitorang kena carik tourist dari Korea tukar duit Ringgit Malaysia ke Korean Won. Memula cari dekat taman, banyak yang dari China. Jumpa je mata yang sepet sikit, kitorang terus tanya.

"Are you Korean?"

Mesti dorang fefeeling  warga korea masa kitorang tanya uh, siap ada yang tersipu-sipu lagi. Masa kat taman, jumpa sorang nih tapi dia tak bawak won dengan dia pulak. Pastu kitorang terus masuk dalam balik. Cari-cari, terjumpa pulak oppa [okayy sila muntah] dua orang tengah dok tangkap gambar dekat cermin. Entah tangkap gambar apa pon aku tak tahu. Oppa [kenapa aku rasa geli ni?] dua orang tu boleh ler tahan tapi tak de lah sehensem Lee Dong Wook, Hyun Bin, Seung Ri. Dorang willing untuk tolong kitorang tapi dorang tak de duit kecik lah pulak. Dorang nak tukar 30,000 won padahal kitorang ada RM10.70 je kot. -__-. Siap guna money converter kat handset lagi nak kira rate. Apa muka kitorang ni tak cukup suci lagi dipercayai? LOL. Cari lagi, sampai turun kat tingkat bawah. Ingat nak je tukar kat money changer pastu tangkap je gambar dengan mana-mana Cina. Tapi nak buat acane, kitorang jujur. HAHHAH. So kitorang decide keluar balik, pergi kat port yang tourist selalu tangkap gambar berlatar belakangkan KLCC.



Nasib baik jumpa. Tapi yang kitorang jumpa kali ni tak reti cakap English, tak paham pon apa kitorang cakap kalau nak compare dengan yang kitorang jumpa sebelum tu. Nasib baik dia ada tour guide. Kalau tak memang serupa itik dengan ayam bercakap. Since dorang last day kat sini, esok nak balik Korea dah dan tak pakai lagi duit Ringgit Malaysia, kitorang tukar je RM10 tu dengan 3000 won. Lebih singgit kat dorang tapi tak pe lah. Kalau nak cari lagi, ambik masa pulak. Entah jumpa ke tidak. Nak mintak lebih 4000 won dorang dah siap kira guna money converter pulak. Nampak sangat ke'berkira'an dia.

Saranghae~





Maka selesai sudah explorace kali ni. Tapi aku nak cakap, serious group Amta dengan Hasrul cool gila. Malam tu ada majlis penutup. Bila nak balik tu ada sesi temu ramah sikit. Tengah aku, Kila ngan Luqman sibuk-sibuk nak divide duit. Fasi Izwan datang tanya pendapat pasal explorace. Dan gua secara sengalnya jawab...


"Seronok. Sebab dapat kuruskan badan."


Agak rude ah. Sorry fasi Izwan. Bila tak fokus memang macamtu lah aku jawab. Sebab masa tu aku dok fikir aku nak duit 1000 won je. LOL. Balik rumah menyesal sebab jawab memain. Orang lain elok je macam retiss kau jawab. Bukan sebab tak dapat jawab macam retis tapi tak dapat nak luah perasaan sebetulnya bila join Explorace ni. Takpe lah aku buat interview sendiri je ah.


"Secara tulus ikhlas, gua rasa explorace ni memang best gilaaa. Rasa macam masuk explorace dalam tv3. Siriuus. Before this, masuk orienteering, explorace  paling besar pun area dalam Bukit Cerakah je. Tak feel langsung, kalau dalam Bukit Cerakah tu explorace naik basikal best ler jugak. Terasa macam Running Man pon ada, harap buat lagi di masa akan datang. Respect pada ajk yang conduct aktiviti ni. Sebab aku tahu benda ni bukan senang nak buat. Kena mintak permission banyak pihak. GPMS hari tu ada buat dekat Melaka, since aku tak ada group, tak dapat ler nak merasa. Telan air liur makan hati je. Tapi Alhamdulillah dapat join yang ni. Aku tahu pon dari facebook. Nampak je perkataan Explorace terus tak pikir banyak, terus mesej nak join. Sangat puas, lain kali sila buat lagi Explorace ni. Kalau nak buat aktiviti panjat Gunung pon best gak, water rafting ke. In case tak dapat pergi Korea tu, maybe bukan rezeki. Dapat masuk explorace dengan kawan baru pon gua dah rasa bersyukur dah. Tak dapat pergi kali ni mungkin gua pergi lain kali secara backpacking lak. Yang pasti gua memang nak sampai jugak ke Korea guna apa cara sekalipon. Once in a life time. Nak tengok view kat sana, speaking Korean dengan penduduk. Pastu apa yang aku suka sangat, even tengah explorace waktu untuk solat tetap diperuntukkan. Tapi satu je aku tak berapa suka. Brader bawak bas UiTM masa balik tu boleh lak pasang lagu kekuat, lagu jiwang lak tu! Gua dah ler tak layan jiwang. Sesak napas gua dalam bas tu dengar lagu jiwang, tambah-tambah bila tengok dekat skrin Ramli Sarip tengah dok posing-posing tangkap gambar. Heshh."


Kawan baru. Dari kiri;
Atas : Suzy, Syakila, Yana
Bawah : Amy, Ira, Hanim




Thanks to Kila, Luqman sebab jadi partner explorace. Bila dengan dorang rasa macam adik-beradik pon ada. Of course Luqman tu yang jadi adik. Sabar je lah aku ngan Kila layan dia.LOL. Thanks to Kila dan Luqman jugak yang suka selfie sebab at least ada ler gambar gua nak letak dalam blog gua ni. HEHHEH. So, explorace kat KL settle. Sekian.


p/s : Doakan gua fokus dan gigih belajar Oracle dari 27/1 sampai 24/2  ni. Untonglahh korang bercuti. 

No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.