4 Jan 2014

Cheesekut 2014

Assalamualaikum.

02012014.


Hari ni tiba-tiba eksaited nak buat kek. Bahan-bahan pon dah beli, bapak aku sponsor, heh heh. Maka, menu kita pada hari ini adalah Cheesecut kacukan daripada nama Cheesecake + Biskut. Resipi ni aku amik dari blog Cik Epal. Dah lama nak cuba, tapi tu lah, ai ada komitmen lain [baca: RunningMan] pulak. So bahan-bahan kita hari ni:


1. Cream Cheese Tatura 250g - Sebab nak jimat. RM7.00 dekat Carrefour.
2. Susu pekat 1/2 cawan - Guna lah cap apapon, aku guna cap Tesco je.
3. Deluxe Crackers brand Hup Seng
4. Nestum - Since nak jimat duit, daripada beli baru, aku guna je nestum 3 in 1 aku.
5. Susu Segar - Guna lah brand apa pon, perisa apapon. Prefer strawberry or full cream.


Step dia cenggini:

1. Masukkan cream cheese dengan susu pekat dalam bowl. Sebatikan guna mixer.



2. Dah? Pastu letak tepi bowl tu. Cari satu bekas kosong/loyang bentuk petak since biskut Hup Seng tu petak. Senang sikit nak menyusunnya.

3. Amik satu bowl lain, tuang susu segar dalam 1/4 cawan. Celup biskut Hup Seng dalam tu. Celup sekejap je tau. 3 saat bahagian depan 3 saat bahagian belakang cukup lah kot. Tak yah sampai lembik.

3. Pastu, susun biskut Hup Seng tu dalam bekas petak as a base.

4. Next, sapukan mixture dalam bowl tadi atas biskut. Buat benda ni kena besabauuu. Aku pon hampir-hampir nak *flip table dah, asyik-asyik terangkat je biskut tu time sapu cream tu. Hesh.



5. Dah sapu cream tu, tabur nestum sesuka hati atas dia. Pastu layerkan dengan biskut Hup Seng balik, sapu cream, tabur nestum. Repeat sampai bekas tu hampir penuh.


6. Next step, part atas sekali tu, sapu cream cheese tebal sikit daripada yang sebelum-sebelumnya. Pastu tabur nestum. Siap!



Hobi yang dipupuk sejak kecil time buat kuih raya.


7. Lastly, simpan dalam peti ais. Aku simpan dalam 5-6 jam sebab aku buat tengah malam.

8. Makan!


Aku ingat nanti dalam dia rasa crunchy-crunchy, sebab biskut put rendam sekejap je en. Risau gak. Rupanya, dia jadi mampat dah, kagum jap. Tekstur dia macam kek batik. Sedap woh, tak sia-sia aku cuba. Mak aku pon bilang sedap. Bangga sekejap. HAHHAH. Serious, tak rugi kalau cuba buat cheesekut nih. Daripada rasa nak pergi Secret Recipe makan cheesecake terus cancel.


Cantik pulak packaging teh hijau Lipton ni.


Dah habis melantak, minum lah teh hijau kasi bakar lemak sikit. Memang duduk rumah, kerjanya menggemukkan diri aje.T.T Konon stress sebab nak exam [11 Jan]. Konon. Padahal RunningMan tetap on.



Post-post akan datang maybe mostly dari tahun 2013. Dah nama pun random memory kan. Banyak cerita lama yang tak di post lagi. Pulak tu tak de cerita baru. 


No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.