5 Jan 2013

Bangga

Assalamualaikum.

Kadang-kadang kita kena bangga,
lebih-lebih lagi kalau
depan orang yang suka memperlekeh kita.



Sem lepas.
tahun lepas.
aku beli kek.

"eh, cam kenal"-kawan matrikulasi
"eh, kau! kerja sini?"
"a'ah, kau buat apa skang?"
"oh study kat UiTM tu ha"- tunjuk arah
"amik course apa?"
"Sistem maklumat"

supposely nama penuh dia Kejuruteraan Sistem Maklumat,
supposely.
ya .
disebabkan tak duduk fakulti engineering,
maka aku tak rasa ia satu keperluan menyebutnya.
konon merendah diri.
KONON.

"oh, dari kau belajar entah pape, baik kau kerja, dapat duit"

senyum.
amik duit baki.bye dan chow.

dia kata course aku entah pape?
entah pape.
entah pape.
entah pape.


ya tanpa course entah pape ni,
kedai kau tak de cash drawer untuk generate resit,
kau apply universiti pun nanti secara manual tahu tak?
memang course aku entah pape pon.



jadi,
walaupon kau tak suka mana pon
bidang pengajian yang kau ambil sekarang,
kadang-kadang kau kena backup jugak course kau.
untuk mengajar orang yang kurang tahu.
tapi kau jangan buat cerita dongeng.


dulu aku pandang rendah.
fakulti sains komputer dan matematik.
eleh.
budak komputer bukan pandai.
engineering lagi pandai.
noob gila masa tu.
tapi sekarang aku dah pandang tinggi dah.


kau perlu tahu,
bukan mudah bagi yang tiada basic bidang komputer,
melainkan menaip dalam word,
bukak facebook yang lagha,
untuk survive dalam bidang ni.

lainlah kau yang dalam bidang sains,
dari sekolah rendah dah belajar sains,
sekolah menengah dah belajar fizik,biologi,kimia bagai,
yang aku juga pernah belajar.

"saya dengar budak yang pandai math je diambil masuk dalam fakulti ni"-madam

No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.