21 Jan 2013

antara listen dan let me speak

Assalamualaikum.

Baru-baru ni heboh pasal apa yang berlaku kat UUM.
fenomena listen.listen.listen.
iklan nak tarik customer pon ,
selain bertujuan untuk tarik customer,
ada unsur membahan di situ.

aku pon mula-mula,
pekebenda kat fesbuk orang sibuk...

"respect bawani!"

"i admire u bawani!"

aku pon siapa bawani ni?
siapa pulak sharifah zohra jabeen yang dorang dok kutuk ni?
maka di situlah peranan youtube.
tekan play.

uishh lama.
bosan.
makanya aku bukak facebook,
sambil dengar.
multi-tasking katanya.
part bawani introduce and nak tanya soalan,
aku laju-laju tengok youtube.

barulah aku tau dimana bermulanya,
fenomena listen.listen.listen.
sampai empat hari sembilan puloh nam jam orang dok bahan.

ini just pendapat aku.
dalam hal ni both salah.
yang bawani tu tanya jerit-jerit bagai.
relaks derr.
ye aku paham.
kadang-kadang tu macam...
tetiba eh eksaited pulak rasa diriku ini.

jadi cuba akak bawani cuba bertenang,
kita nak tebar fakta kena tenang,
sebab nanti kalau orang tak paham susah.
makanya keluar pasal isu permasalahan hewan di situ.
(hewan?oke rasa macam A.Samad Said)

maka kita tengok mak cik pah,
dia salah sebab ego tak bertempat.
eh ekau nih tak profesional langsung!
bila kau bertindak potong cakap orang,
jelas-jelas kau dah tunjuk kelemahan diri kau.
ye memanglah bawani tanya dengan nada eksaited.
kau sebagai mak cik pah perlu tenang handle situation macam tu.
normal dan sangat normal bila,
ada orang yang mula menyuarakan isu-isu begitu dalam majlis-majlis begitu.

mak cik pah.
meh ai ajar.
mak cik pah kena tarik nafas lu,
biar akak bawani citer,
mak cik pah jangan interrupt semata-mata nak sebut 'listen'
yang entah berapa kali tu.
semua tengah mendengar pon,
dorang bukan tengah menari sampai kena ulang sepuloh kali.
bila akak bawani dah citer,
barulah mak cik pah jawab dengan tenang,
bukan dengan let me speak.let me speak.let me speak.

aku tak faham apa motif sebut let me speak banyak kali.
unsur penegasan mungkin?

and why on earth dia cakap pasal masalah hewan.
(eceh hewan lagi.)
mungkin dia nak cakap semua pun ada masalah kot.
tapi kenapa tak sebut masalah yang dihadapi mak cik melah, pak abu ?

mungkin mak cik pah merupakan aktivis hewan.mungkin.

dua-dua salah.
ketenangan dalam bertanya buat kau nampak matang.
ketenangan dalam menjawab buat kau nampak profesional.
dua-dua serupa macam budak kecik.

okeh post ini akan menjadi lebih panjang.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

aku nak sentuh pasal isu yang bawani kemukakan.
i don't know .isu ni macam dah lama.
tapi of course lama tak semestinya tak boleh dibangkitkan kan?

aku tak tau perasaan aku atau apa.
gaya bawani tanya bukan gaya nak tahu why?why?why?
tapi macam lebih kepada nak kenakan,
gaya macam

'eh meh sini aku bentangkan fakta.for sure aku dapat sokongan'

entah.
maybe perasaan aku je kot.
or maybe she's just too excited.

ehem.
baiklah berbalik kepada isu pendidikan percuma.
i don't know why aku memang dari sejak azali
tak setuju pendidikan percuma.
bagi aku,
kau nak,kau usaha.
itu ujian bagi kau.even kau susah macam mana pon.

sumpah aku rasa keadaan lagi teruk,
kalau dapat pendidikan percuma.
aku yang dapat ptptn ni pon style study last minute.
bayangkan kalau pendidikan percuma?
agak-agak ada tak yang nak belajar sungguh-sungguh,
kalau tau the fact that they doesn't need to pay any single cents
golongan yang belajar bersungguh-sungguh bukan lagi majoriti.
MINORITI.

eh kau mana tahu? belum cuba belum tahu tau.

well realiti.
macam aku cakap tadi,
yang kena bayar pon sambil lewa belajar,
apalagi free.
kalau kau dapat barang free,
agak-agak kau nak jaga dia macam barang yang kau beli dengan usaha kau sendiri tak?


semua nak free.
kau nak maju tapi tak nak usaha.
tak nak cabaran.
selalunya yang bersuara bukan orang susah mana pon.
orang susah chillex je.
stok-stok yang habiskan duit ptptn berjoli sana sini jugak yang bersuara.

aihh kat UiTM Shah Alam ni,
setiap kali awal sem, tengah sem,
ada la jualan kat Dataran Cendekia,
tak yah tipu cakap beli those things kat sana guna duit sendiri.
aku pon beli guna duit ptptn.
(tapi insyaAllah sem depan aku tak tergoda.Amin.Amin)

kalau murahkan kos pendidikan,
maybe ok,
kalau dah free, lecturer pon tak payah kasi gaji lah gitu.
barang-barang keperluan dalam lab pon tak payah beli,
fasiliti, prasarana kat tempat kau belajar pon tak payah jaga.
senang kan.

i don't know,
maybe ramai yang marah sebab
kadang-kadang duit rakyat disalurkan
kat tempat yang tak betul, tak perlu.
kalau gitu aku pon marah.
tapi tak de lah demand untuk pendidikan free.


aku rasa possible buat pendidikan free,
if majoriti nak belajar.
ini baca buku malas.
tahu-tahu dekat U sibuk cari aweks, pakwe.
tahu-tahu dah jalan beriringan,
pegang-pegang tangan kat dataran cendikia tu.
nak exam pon bergayut walaupon esok ada paper.
ketahian apakah itu.
pastu cakap
 
oh kalau aku dapat pendidikan free, for sure aku belajar gila-gila

jadah?
means kalau kena bayar tak nak belajar sungguh-sungguh la?
kira redha bayar hutang gitu.
duit sebenarnya merupakan perangsang yang baik.
lagi kau nak duit, lagi kau kena kerja keras.
lagi kau nak dapat pinjaman tu jadi free, lagi tu la kau kena belajar.
hasilnya kau akan lebih rajin.
aku tak dapat bayangkan macam mana negara nak maju
kalau kau malas usaha.
esaimen dok copy paste.
(okeh aku sendiri yang sentap T.T)


kalau semua free,
sumpah malas yang kau dapat.
asyik-asyik main game, fesbuk, couple.
kalau cakap nak tukar kerajaan,
do it.
kalau bangkitkan satu isu,
biarlah sebab ikhlas nak perjuangkan.
bukan niat nak burukkan dan provok untuk raih sokongan.
timbulkan isu semata-mata nak raih sokongan.
dua-dua macam budak-budak.
yang ini burukkan yang tu.
yang tu burukkan yang ini.
rasa macam nak tubuh parti yang baru pon ada.
parti mahasiswa.lol

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.