23 Dec 2012

kurus dengan kuih?

Assalamualaikum.

kalori generally adalah source of energy dalam hidup seharian.
kira macam fuel untuk kereta lah.
fuel tu sebagai bahan bakar so that kereta tu dapat bergerak.

so kalori, bila kita melakukan kerja seharian ,
dia akan dibakar.
kau nak buat kerja berat?
maka makanlah benda yang banyak kalori.
nak bagi tenaga kan.

kau nak kurus?
make sure consume kalori yang diperlukan oleh badan kau SAHAJA.
sebab extra kalori yang tak dibakar akan jadi lemak.
yang menyumbang kepada OH KENAPA SELUAR AKU DAH JADI LEGGING ?

kau nak makan banyak tapi nak kurus?
boleh.possible.
tapi kau kena eksesais lah.
swimming 1 jam baru dapat bakar 500 kalori macam tu.
mampu?
kalau mampu silakan.
dan after swimming mungkin kau akan lapar balik.
dah tu nak makan apa pulak?

aku pernah terbaca.
pemakanan menyumbang highest percentage
dalam usaha untuk kau kurus.
eksesais?
eksesais cuma 10% je bro.
10%.

sudah.
kembali ke topik asal.
kurus dengan kuih?
para penggemar kuih-muihan tak perlu tersenyum lebar.
sebab kau tahu tak?
kalori yang ada pada kuih boleh tahan tinggi.
membuatkan kadang-kadang aku rasa bersalah
beli karipap kat cafe fakulti.

kau tahu tak, sebiji karipap bersamaan 130 kalori?
kalau aku, mana cukup sebiji.
tak kenyang bro.
paling-paling tak 3 biji.
kenyang tu tak tapi cukup untuk alas perut.
3 biji 390 kalori.
tengahari aku nak makan apa pulak?
macam tu baik aku makan mihun sup.
kenyang pun dapat.
kenyang dia insyaAllah sampai tengahari.











jadi kau nak kurus?
sila elak or kurangkanlah makan kuih.



ini atas kegigihan aku membaca bahan-bahan di internet.
nak kurus punya pasal.
kalau terma yang aku gunakan salah,
minta maaf para penasihat kesihatan sekalian.
aku pon on the way nak dapatkan ideal weight.
post ini minta-minta dapat mengingatkan aku untuk kurangkan makan kuih.

baru tadi jiran bagi kuih kaswi.
dan...
apalagi aku ngapp!
nyata masih kurang lagi kesedaran aku.


(klik untuk pencerahan)



No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.