4 Jun 2015

25042015 : KL Tower to PWTC Part 2

Assalamualaikum
Annyeong chingu!


Entri ini merupakan sambungan entri ini.





Dah keluar daripada Bukit Nanas Forest Reserve tu, aku punn terus menuju ke pintu masuk ke KL Tower tadi.


"Bye bye KL Tower!" bisikku dalam hati. Ecewwah

So aku just teruskan berjalan. Kat otak aku masa tu dah set dah nak pi stesen LRT Bukit Nanas balik, then terus pergi PWTC. Aku teruskan melangkah. Sampailah aku dekat persimpangan, dekat traffic light masa  mula-mula aku jumpa before belok ke kanan untuk pi ke KL Tower. Dekat traffic light tu aku berhenti. Tetiba terlintas kat kepala otak nak teliti balik papan tanda kat traffic light tu. Aku tengok balik tempat-tempat yang terpampang atas papan tanda tu. Cari nama tempat yang familiar. 









Aku sendiri tak pasti kenapa aku pilih alternatif yang bakal aku cerita lepas ni. Ya, aku sendiri pun rasa tak percaya yang aku pilih alternatif ni. Ya, kau tahu apa? Aku pilih untuk jalan terus start from tempat aku berdiri time tu, yakni start dari traffic light tu. Masa tu, aku rasa aku sendiri pun tak pasti jalan tu menuju ke mana. Tapi rasional aku, aku just perlu ikut laluan LRT atas kepala aku. Kalau sesat naik je LRT yang mana dekat dengan aku dan later on boleh adjust balik laluan tu. Aku rasa, aku enjoyed being lost kot.


Ya, being lost. Situasi di mana kau fully depend on Allah and diri kau. Di mana kau terpaksa put trust dekat orang yang kau tanya sepanjang jalan. Di mana kau kena keluar dan fikir out of your comfort zone. Di mana kau perlu fikir plan atau alternatif lain jika plan yang kau tengah guna menemui kegagalan. Di mana kau rasa kau lebih berdikari, di mana kau kena percaya diri yang kau boleh cari jalan keluar sendiri. Dan ini juga mungkin latihan untuk aku yang akan berkelana ke negara lain acah-acah backpackers satu hari nanti. Dan lagi best kalau kau takde handphone yang langgan pelan tenet. Rasa dia macam pelancong mat saleh yang duk pegang map cari tempat yang nak dituju cuma beza dia kau tak ada map untuk dipegang. Eh, seems like aku dah melalut.




So aku keep on walking. Jalan terus. Jalan-jalan nampak ada laki homeless tidur dekat stesen bas. Jalan lagi. Sampai jumpa stesen LRT Raja Chulan. Seems like I chose right path. Aku continue jalan. Kengkadang rasa macam keselamatan tergugat bila lalu tepi a group foreigners (laki), tapi aku just tawakkal je and prepare je kaki kot agak-agak situasi cemas boleh lah langkah seribu. Alhamdulillah, Allah protect aku.



Lepas je stesen Raja Chulan, ada satu point tu, aku ternampak sorang makcik duduk bersimpuh dekat pejalan kaki, tengah-tengah panas. What? Apa makcik tu buat? Mungkin itu rezeki aku untuk nampak makcik tu. Eh dak... mak cik tu bukan hantu weh. Makcik tu jual barang penjagaan diri rupanya. Sort of macam sikat, pengetip kuku etc..Kebetulan masa tu aku memang ada nak beli pengetip kuku.

"Makcik pengetip kuku ni harga berapa?"

"Anak bagilah je lah berapa anak nak bagi."

"Eh mana boleh macam tu. Mesti ada harga dia makcik.."

Masa tu aku macam tetiba sedih. Aku duk bayang kalau makcik ni continue berniaga macam ni, macam mana nak dapat untung? What if orang bayar murah daripada harga pasaran?

"Makcik tetapkan je harga berapa."

"Anak bagi je seikhlas hati anak"

The rest is history.
Dan aku sempat minta doa makcik tersebut sebelum berlalu pergi dan berharap makcik tu tabah. I wonder, camna lah makcik tu tahan dok bersimpuh tengah panas macam tu. Dan tempat dia duduk pun agak tersorok dari pandangan orang, unless kalau orang tu memang lalu situ. Moga makcik tu baik-baik aje.



Aku continue jalan. Then... eh? Dah sampai Pavi? Srsly? So sempatlah snap pic untuk misi chipsmore. Aku jalan lagi. Tak lama lepas tu aku sampai...eh? Low Yat? Srsly? Selama ni aku ingat pi Times Square je boleh jalan kaki dari stesen LRT Hang Tuah, rupanya Pavi pon dekat je. So masa kat Low Yat tu aku sempat beli air mineral jap buat hilang dahaga. Aku tak expect yang aku nak buat keje gila macam ni, so satu botol air mineral yang aku bawak siap dari rumah tu dah habis aku kerjakan. Then, kat Low Yat pun aku snap snap pic. Pastu ada sorang pakcik tu nampak aku snap gambar biskut. Dia sengih-sengih. -__________- Dah cukup tersorok dah kot tempat aku amik gambar ni. -___________- Tak pe lah, pak cik tu pun bukan jumpa aku lagi pun. Then aku cross pi Times Square dan continue jalan ke stesen LRT Hang Tuah.








Dari stesen Hang Tuah aku pi PWTC. Gila kau nak jalan kaki?! 
Dan misi memborong buku pun bermula...
Bersambung...








2 comments:

cEro said...

Sepanjang aku duduk KL, tak tahu plak aku semua tempat yg kau sebut dlm entri ni boleh sampai dengan jalan kaki je...hehehe

nanadhoi said...

Aku pun baru tahu cEro, HAHHHA.
tapi serius best rasa dia bila dapat explore bebenda baru.
:)

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.