29 Dec 2014

BudakKedaiBukuRamblings #6

Assalamualaikum.

Annyeong chingu!


Bila dah start keje kat kedai buku ni baru aku tahu aku ni ada OCD. Tak tahu lah OCD buatan atau memang ori punya OCD. Bila susun buku, kalau boleh aku  nak susun dari tinggi ke rendah, kena susun ikut sama jenis. Kalau ada yang lain terselit aku akan tarik dan susun kat tempat dia balik. Pastu kalau rak tu macam berterabur, rasa macam berombak-ombak je dada ni nak susun bagi kemas.
 
 
Entah lah, maybe bukan OCD. Maybe just habit masa jadi librarian dulu, terbawak hingga sekarang. Tapi kalau orang jenis ada OCD ni mesti stresss en keje kat kedai buku. Pasai aku pun stress. Dah susun kasi kemas tetiba sejam kemudian bila kau lalu balik, tetiba Nampak buku terkeluar sana-sini. Tapi aku susun balik sambil cakap "Shittt!". HAHHAHA.
 
 
Boleh je nak biarkan rak tu tak tersusun. Somehow, aku rasa kalau sesuatu tu dipamerkan dengan cara yang lebih organized, lagi senang buat orang tertarik dan nak beli kot. Kalau Nampak rak tu macam bersepah, mood untuk pilih buku pun takde. Cuba kalau tersusun je. Well, itu pendapat aku. Sebab aku suka tengok sesuatu benda yang tersusun rapi.


Sebab aku suka tengok benda yang tersusun rapi, jadi adalah pantang kalau time aku lalu je rak buku tu, Nampak buku terkeluar sana-sini, tak letak kat tempat asal dia. Situasi ini lah yang buat aku agak rage dalam hati. lol. Certain customer memang ada yang bagus, amik kat situ, situ lah dia letak. Tapi lagi banyak customer yang tak bertimbang rasa dan anggap:


"Ah, takpe nanti budak kedai buku ni tahulah dia susun balik."

 
Tapi dia tak sedar yang dia dah susahkan orang lain untuk pilih buku. Cer, kalau aku tak susun buku-buku yang dia dah letak merata-rata tu, for sure akan menyukarkan orang lain untuk pilih buku. Gilaa apa aku nak susun buku setiap saat? Aku ada kerja gak kot, nak buat stok, nak return buku. Tapi tu lah problemnya, tak sampai 5 minit aku susun, bila lalu balik mesti ada buku yang kena susun.










Tolonglah ubah mentality tu. Hang tak susahkan aku, tapi hang susahkan orang lain yang datang nak pilih buku. Ingat, kalau hang susahkan orang lain, orang lain lak susahkan hang. Benda simple je. Letak kat tempat dia balik. Kalau sempit sangat ruang untuk masukkan buku tu, then, leave it, serahkan pada pakar (aku) yang buat, hat tu aku tak marah. Aku paham.  
 
 
 
 
Tolong doakan mangsa-mangsa banjir. Ada duit lebih boleh derma. Derma makanan pun boleh. Apa yang mampu kita tolong. Time ni lah nak buat pahala. Derma tu tak payah nak ikut pahaman politik sangat lah. Aku ketuk pala hang baru tahu.
 
 
 
Kbai.

2 comments:

cEro said...

Kalau kau nak tau kau OCD ke bukan, org OCD selalunya masa dia OCD dia tak sedar diri dia tgh OCD.

Kalau kau sedar spanjang masa dan cuma nakkan kekemasan, mungkin hanya sekadaar obsessive je kot, tak jadi disorder lagi...hehehe

Bertabahlah.

nanadhoi said...

Ooooo cenggitu rupanya, thanks for the info. Kalau cenggitu gua obsessive je lah eh?


Memang tengah tabah.lol

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.