15 Jul 2015

No Network

Assalamualaikum
Annyeong chingu!


Waktu internship haritu, ada satu masa tu laptop aku tak leh connect to internet. Dah la makin dekat dengan dateline. Tak leh connect internet lah pulak. Memang company ada bagi laptop untuk kegunaan aku. But somehow, ada software yang tak leh install kat situ sebab dia 32-bit. So aku terpaksa guna laptop aku gak. Lagipun project semua ada dalam laptop aku.






Aku try troubleshoot sendiri. Tak boleh jugak. Hampir-hampir nak beli hard disk kat Low Yat. Nak backup pastu terus format. Oh, actually aku tak reti troubleshoot laptop, tapi try lah google jugak cari jalan penyelesaian. Sekali... kau tahu apa penyebab dia? Sebab antivirus. Ye, antivirus. Dia block semua laman web selagi aku tak key in url yang boleh di browse. For Safety Browsing. Buat leceh kerja aku je, sudahnya aku uninstall cari antivirus lain.


So kalau ada masalah tak leh connect internet, maybe korang leh tengok-tengok antivirus korang tu jugak sebelum godek-godek laptop korang buang itu ini. Sekian.





Kbai,



**********

Erhh, hari ni kena confirm, actually aku jadi indecisive balik. Nak kata setan yang buat hati aku konfius nak pilih mana... tak leh jugak sebab setan kena ikat. Susah betul. Kalau benda yang tak melibatkan masa depan, senanglah sikit nak decide.

Company yang aku pi interview sesaje Isnin haritu pulak call aku semalam offer the same salary as Company A yang aku citer dalam entri lepas. Bertambah konfius. Tapi aku nak ucapkan terima kasih kepada Ain, Bro Ley, cEro, Fa, Umi, Atun yang sudi bagi pendapat, share experience. Sedikit sebanyak, bantu aku jugak lah nak decide. 

Sekarang aku ada pilihan pilih menda yang buat aku happy ataupun change sesuatu benda yang aku tak suka sebagai benda yang menggembirakan aku. Allah ada.

*********




6 comments:

ZULHILMI TEMPOYAK said...

biasa kalau jadi gini ketukan je. hahaha

cEro said...

Semoga keputusan yg dibuat bakal memberikan kepuasan.
Good luck!

Dan selamat hari terakhir Ramadhan :(

anamizu said...

jenuh pikir rupanya antivirus je punya hal ye hehehe

nanadhoi said...

@zulhilmitempoyak,

HAHAHHA, laptop ni dah di ambang tamat riwayat dah. Kalau ketuk, takut terus arwah.HAHAHA

nanadhoi said...

@cEro,

Keputusan tu nyata tak memberi kebahagiaan. HAHAHHA
Alamak tak tahu nak balas ucapan hari terakhir Ramadhan tu sebab reply lambat. HAHAHAH

nanadhoi said...

@anamizu,

tu lah. Tak tahu pulak, antivirus sekarang dah ada feature untuk block webpage secara automatik. Nasib baik tak format lagi. HAHAHAH

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.