23 Apr 2012

halal ke?

Ada satu hari tu aku dan kengkawan aku berbincang sementara menunggu lecturer masuk kelas .
Well tajuk yang kitorang bincangkan adalah berkisarkan makanan .
Tajuk ni tetiba timbul sebab kawan aku yang sorang ni nampak nun beberapa meter dari kitorang ,
ada sorang kawan ni (si B) makan choki-choki.


A     : Eh tahu tak choki-choki tu haram ?
Aku :.......

aku mula-mula berlagak cool . 
tapi secara jujurnya aku tak berapa setuju dengan tindakan kawan aku ni ,
yes tak setuju sebab dia bercakap dengan kitorang ,
why not dia pergi kat kawan yang makan choki-choki tu cakap bla.bla.bla.bla.
lepas dengar apa yang dia cakap tu , aku terus rasa awkward .
sebab ada lagi 2-3 kawan kat sebelah yang juga terdiam dan merasa awkwardnya moment tu.
so aku pun....

Aku : cop halal dia tak betul .

aku just jawab tu .
ustaz aku dulu kata halal yang betul ada tulisan kat tepi-tepi tu ,
dari jakim ke hape ke .
but dekat choki-choki ikut pengalaman aku ,
just tulis halal dalam jawi then ada bulatan .
sebab tu aku dah boleh dikatakan berhenti makan choki-choki ni .

ya lepas aku jawab tu suasana sunyi balik . 

Aku : Kalau tak rasa ragu-ragu boleh je makan .
A     : Eh mana boleh camtu!
Aku : Orang ni macam-macam jenis . Kalau selagi dia yakin benda tu halal , boleh je .
C     : A'ah ada je yang macam tu .Boleh kalau dia yakin makanan tu halal .
A     : Ishh tak nak la ikut pendapat yang macam tu .

then aku bukak pulak cerita time aku matriks dulu . kisah pasal rocky .

Aku : Tahu tak rocky tu tak de tanda halal?
          Masa kat matriks dulu ada roommate ni beli rocky .
          Dalam hati ni mengharap la kawan ni offer .
          Bila roommate ni offer , aku pun excited la nak rasa .
          Time nak amik tu tergerak hati nak check kotak rocky tu .
          nak cari tanda halal.
          Hasilnya aku tak jumpa sebarang tanda halal pun .
          Tambah membuat aku ragu , kat situ ada tulis dari thailand .
          tak de tanda halal dah tu dari thailand .
          faham tak?
          Kawan aku tu dah start serba salah .
          Aku just nasihat yang kalau dia yakin and tak ragu kehalalan rocky tu ,
          makan je la . Kalau yang macam aku yang dah ragu-ragu ni ,
          memang tak boleh makan lah .


A  : Kan takde tanda halal . Takkan dia nak makan jugak.

Aku  : Orang ni kadang-kadang mana check sangat tanda halal ni .
           Buktinya ramai lagi kottt yang makan rocky tuh .
           Tambah-tambah dari kecik lagi dia dah biasa makan .
           Pastu sekarang korean madness ,
           Semua sibuk nak try makanan korea .
           Bukan aku nak cakap semua kedai korea tak halal .
           Halal makanan yang dipilih bukan dari bahan-bahan je tau .
           Dari segi proses penyediaan pun kena halal jugak .
           Lepas tu sushi semua tuh . Sushi yang kat pasaraya .
           Kau tahu ke bahan dia guna even dah tulis halal ? 

Aku  : Macam aku cakap tadi orang ni macam-macam jenis .
          Ada yang bila dia tengok kat bungkusan tu cop halal ,
          dia pi tengok pulak siapa manufacturer dia ,
          whether cina ke , india ke , melayu ke .
          Bila tengok cina yang manufacture dia langsung tak beli .
          Kau kena tahu ada orang macam tu . 

A     : Eh , macam tu pulak . Kan dah ada halal tu ,
          mesti lah dorang dah check siap-siap .
Aku : Mana tahu manufacturer tu dah tahu bakal ada spot-check ,
          terus dia prepare awal-awal .

Saja aku uji cakap macam tu sebab nak tengok kukuh tak keyakinan dia kat pendapat sendiri.
Si A percaya asalkan ada halal , cukuplah . 
Tapi tak boleh jugak , simbol halal pun orang boleh tiru tau .
Sebab tu kalau was-was rajin-rajin lah rujuk jakim . 
Teknologi dah maju guna sms pun dah boleh .
Tak tahu? google-google lah kan .
Nak download movie free pandai pulak guna google .
*kening-kening*

A    : Eh takdelah .  Tak mungkinlah .

Bagi aku kemungkinan tu ada , bukan nak skeptikal , nama pun manusia .

D    : Tapi kan ada ustaz tu cakap kalau kita masuk restoran tu ,
         Pastu kita tak tahu halal ke tak ,
         Kita boleh je makan .
         Sebab yang dosa orang tu lah , bukan kita sebab kita tak tahu .
A    : *angguk-angguk*

Lecturer pun masuk . Perbincangan mati di situ .
Tapi bagus jugak kalau tak berhenti perbincangan tu dan...
aku balas dengan jawapan kat bawah ni ,
aku takut ada yang sentap and merosakkan hubungan friendship yang ada.


Ya memang kalau kita tak tahu makanan tu haram ,
memang dosa tu penyedia makanan yang dapat .
Tapi kau kena faham situasi ,
Takkanlah kau nak bantai masuk mana-mana kedai ,
then redha halal haram makanan tu sebab bukan dosa tu dapat kat kau .


Apa yang ustaz tu cakap , maybe dalam situasi...
bila kau masuk satu restoran ni yang bagi kau tak de yang mencurigakan lah ,
staf-staf restoran ni semua Melayu , owner dia pun Melayu ,
siap ada dekorasi Islamik lagi .
Alih-alih rupanya kau tak tahu yang ayam dalam masakan dia tu tak disembelih .
Maksud aku dalam situasi yang kau tak jangka and langsung tak ragu-ragu .
Barulah dosa kat pekedai tu sebab masak ayam yang tak disembelih .


Ini tak , bantai masuk kedai ceruk mana entah ,
then terus redha halal dan haram makanan ,
sebab bukan kau yang dapat dosa .


Tolonglah hadirkan rasa ragu-ragu dan was-was sikit .
Ya hadirkan dalam bab memilih makanan ni .


Kau tahu tak kenapa ?
Kau pernah dengar tak makanan mencerminkan personaliti diri kau?
Makanan yang akan effect kau punya perangai ?

Buat-buat macam tak tahu lettew .

Kau tahu kan kalau kau makan makanan yang haram , tak elok ,
nanti boleh kotorkan hati kau .
Pastu kau sibuk tanya kenapa la aku susah nak menghafal?
Kenapa lah aku liat nak solat ?
Kenapa lah aku susah nak terima nasihat ?


Dah faham ?
Tolonglah berubah .
Mungkin kau ingat makanan ni nanti akan jadi taik je .
Silap tu bro , sis , kau punya rohani pun effect tau .
Sebab tu kau tengok sekolah pondok , maahad tahfiz ,
Makanan yang disediakan tu bukan main sesedap rasa ye .
Makanan dorang dikawal ketat tahuuuu .
Tak de dia nak kasi bebudak tu makan rocky waktu petang .

Dah tahu dah kepentingan untuk bersikap cerewet dalam memilih makanan halal?





p/s : seingat aku , aku tak pernah makan rocky kot sebab mahal .
       aku pernah makan nini cokelat celup . celup-celup je .



No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.