14 May 2017

13052017 : Okay okay?

Assalamualaikum and Annyeong chingu!

Weh dah lama gila tak update. Okeh ini quick update. Patutnya aku dah tido sekarang pasai esok kena bangun awai. Tapi nak buat macam mana, aku ni jenis kalau nak buat benda tu memang aku buat jugak lah. HAHHA. Sat gi kena bebel dengan mak. Luls.


Okeh tadi, aku ada keluar ke bandar KL untuk beli barang keperluan kejap. Tapi main point keluar hari ni adalah untuk buat IC baru. Sumpah gambar IC baru aku tu macam orang tengah terkejut. HAHHA. Redha je lah, aku rasa kalau bergambar untuk IC memang result dia tak macam diharapkan kot. Muka tembam cam makcik. [So pengajaran yang aku dapat hari ni adalah : Kalau nak tangkap gambar untuk IC make sure kuruskan pipi dulu. HAHHA] Tapi it's okay, kalau nak nilai dari sudut positif, at least IC baru ni aku nampak cerah sikit, dan tak nampak eyebag dua tingkat aku. HAHHA.


Okay. Lepas settle semua urusan je aku balik [Kang citer every single urusan yang aku buat jadi panjang lak]. Which is around 8 malam jugak lah aku sampai dekat stesen bas paling dekat dengan kawasan perumahan aku. 

"Weh lambatnya kau balik?"

Aku keluar pukui 12 tengahari dan balik pukul 8 malam. Okay what. Aku rasa okay sebab aku pergi setiap tempat dengan jalan kaki. So memang padan lah rasanya aku balik agak lambat. Aku pi UTC naik LRT (turun stesen Plaza Rakyat), buat IC baru, pastu pi Menara KL jalan kaki. Dari Menara KL balik ke UTC amik IC, jalan kaki. Dari UTC jalan kaki pergi Sg. Wang, jalan kaki. Dari Sg. Wang pi KLCC jalan kaki. Dan dari KLCC ke rumah naik bas.

Okay kenapa aku gigih terangkan perjalanan aku hari ni nih?

So, untuk sampai ke rumah aku, aku kena jalan lebih kurang 1 kilometer lebih dari stesen bas yang aku turun ni. Pasai rumah aku atas bukit. Dan memang takde bas yang akan naik ke kawasan perumahan aku. Bas kilang mungkin ya. Bas sekolah juga ya. So turun je dekat stesen bas tu, aku cek telefon. Risau mak aku call. Sebab mak aku ni suka risaukan anak dara dia ni. Mesti akan call nak tahu lokasi keberadaan anak perempuan nan seorang ni. Walaupun anak dia dah 25 tahun. Ye, baru semalam officially capai 25 tahun. [Omaigaddd i'm old. HAHHA]

Cek telefon. Ye tepat sekali. No bapak aku. Missed call. Aku call balik.

Ye, aku save contact no bapak aku as 'My Father', begitu juga mak aku. Mesti memudahkan kerja si penculik. Tapi tak yah lah, bukannya kami ni berharta sangat, berharta dari segi budi pekerti mungkin ya. MUNGKIN. HAHHA. Pernah lah jugak kena bahan dengan ofismate sebab save contact no mak dengan bapak aku camtu. Tapi ini kan phone aku, jadi suka hati aku lah kan? HAHHA.

Pa, papa call (*insert nama manja*) tadi?
Oh tak, mama tadi, nak tahu (*insert nama manja*) kat mana. [dah agak.]
Oh (*insert nama manja*) dah kat bawah ni.
Okay
Okay

Lepas je habis perbualan aku dan bapak aku, aku teruskan perjalanan pulang ke rumah. 15 minit kemudian, aku sampai depan pintu pagar rumah aku. Kelihatan susuk badan bapak aku keluar dari pagar rumah. Dan bapak aku pelik tengok aku.
Aku pun pelik sekali. Bapak aku nak pi mana nih? Pastu kau tahu apa? Rupanya bapak aku nak pi jemput aku. HAHHA. Lorhh, dah bapak aku tak tanya nak jemput ke apa, memang aku jalan kaki je la naik atas. Aku rasa bapak aku belajar sesuatu hari ini. Belajar yang anak dara dia ni memang kalau tak offer, memang dia tak cakap. Dah bapak aku tak offer nak jemput, aku jalan kaki je lah. Kudrat masih ada, kaki Alhamdulillah masih kuat. Dah terbiasa. Terbiasa berdikari.

Beberapa bulan lepas, rakan sekerja cakap aku terlalu berdikari dan dia cakap "Bahaya". Dia lelaki (dah berkahwin, jangan risau) . So aku nak tanya, memang laki ni tak suka / takut dengan perempuan jenis berdikari ke apa? Kalau takut, takutkan apa? Takut perempuan tu tak terlalu bergantung kat dia and takut kalau cerai pon perempuan tu akan relaks je sebab dia jenis berdikari. Sebab tu ke?

Sebab, sebelum ni ada jugak aku dengar kawan aku citer yang kawan lelaki dia nak cari isteri yang berdikari. Tapi type ni jarang gila aku dengarlah. Tapi aku rasa bagus apa kalau dapat isteri jenis berdikari, kau tak de lah nak kena risau banyak sangat. Pastu kalau dia nak shopping pun, boleh je kau cakap tak nak ikut pasal dia pon jenis tak kisah dan lagi suka shopping sendiri-sendiri. 

Lagi satu, aku rasa penting untuk perempuan berdikari. Dunia sekarang ni macam-macam boleh jadi. Laki pergi cari perempuan lain lah. Cuba bayangkan kalau si suami meninggal sebab kemalangan ke, nak tak nak perempuan tu kena berdikari. Berdikari untuk hidup sendiri tanpa suami di sisi. Berdikari untuk kelangsungan hidup. Untuk menggalas tanggungjawab sebagai emak dan bapak untuk besarkan anak. So why laki tak nak perempuan yang berdikari? Sumpah aku tertanya-tanya. 

Pastu kan, hari tu masa dalam perjalanan pulang dari kerja. Aku nampak satu pakcik ni, misai dia unik gila. Aku rasa kalah misai pelakon Gerak Khas tu kot. Pak cik ni punya misai, tinggi and hujung dia tajam dan runcing betul. Tegak je misai dia. Apa pakcik ni letak gel rambut ke dekat misai dia untuk bagi efek tegak macam tu? Nak selfie tapi aku tak boleh terima rejection pulak, kot kalau pakcik tu tak sudi. Malu wehh.

 Tadi masa solat kat UTC, ada sorang baby ni tengah khusyuk tengok video dekat phone. Mak dia pasang sebab nak alih perhatian anak dia sambil tu mak dia solat. Pastu dalam sibuk tengok phone tu, baby tu terpandang aku. Aku pun senyum lah. Sekali dia merangkak laju pergi kat aku. Ah sudahhh. Sampai terberhenti terus mak dia yang tengah solat tu. HAHHHA. 

Tak lama lepas tu, tak sure la kakak mak baby tu atau orang gaji dia habis solat. Kita assume je lah kakak mak baby tu. Kira makcik baby tu. So bila makcik baby tu dah habis solat, dia take over jaga baby tu. Tengah-tengah jaga baby tu, sekali baby tu lagi sekali merangkak laju pergi kat aku. Berdiri dan pegang kaki aku. Adui comel gilaaa. Baby tu suka kacau orang solat agaknya. Pasai lepas tu, dia merangkak pi kat orang belakang pulak. Tapi kan, 2-3 kali jugak lah dia merangkak kat aku, berdiri dan pegang kaki aku. Eii baby ni, ikutkan hati nak je peluk-peluk, gomol dia. Nasib baik anak orang. HAHHA.



Nama budak tu Qaira, Kaira, Kyra? Entahlah, tak sempat pulak tanya acano nak eja namanya.


Kbai, Sumpah aku kena tido sekarang. HAHHA






No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.