17 Jul 2013

Kedekut Ilmu

Assalamualaikum.

Sejak duduk  U ni banyak yang aku jumpa jenis kedekut ilmu, tapi ada juga yang jenis pe'murah' ilmu, sampai lebih-lebih tahap pemurahnya berkongsi ilmu. Kau tak tanya pon, beliau dengan rasa gumbira share info-info, fakta-fakta, ilmu-ilmu, gosip...erk.

Tapi disebabkan tak nak lari daripada topik, aku just straight to the point. Aku kadang-kadang agak bengang dengan orang yang kedekut ilmu. Kalau jenis yang tak berani kongsi sebab takut nanti dia terputar-belit cerita, itu lain cerita dia. Ini yang jenis kongsi ilmu tak nak, unless kau bagi upah. No money no talk. Hatta secebis ilmu pengenalan pon dia tak bagi. I know ilmu kena cari sendiri, but kalau tak ada bayangan pon pasal ilmu tu, kau nak search pakai google nak taip apa? Lain lah benda yang boleh discover sendiri.




 Bukan tak pernah try main search dekat google semberono. Pernah. Tapi bila kau taip dekat search box soalan yang samar-samar, maka jawapan pon samar-samar lah. Nak jelas taip soalan jelas-jelas, baru dia boleh process apa yang kau nak cari sebenarnya.

Bila baca buku teks IPK503: Information Technology Ethics, katanya ilmu seelok-eloknya disebarkan secara percuma, nak kenakan caj pon maybe untuk tanggung kos lain macam kalau kau buat buku, maybe caj untuk kertas etc. Tapi kalau yang jenis depan-depan kau tanya elok-elok, tiba-tiba dan tanpa mukadimah ...


"Kalau kau nak, aku boleh bagi consultation kat kau, tapi kena bayar sikit ah."


Bukan tak boleh kenakan caj bro, tapi berpada-pada lah. Kalau aku consult kat kau, confirm ke aku dapat sepenuh-penuh ilmu yang pernah kau dapat masa kau join kursus? Kau tak ada ke sorok cebis-cebis ilmu, so that kau remain hebat. Kursus yang kau pergi pon mostly bukan berbayar, under U. Kalau mampu begitu, i don't even mind untuk bayar kat kau, biar kawan-kawan sendiri untung. Tak gitu? 


Bila aku jumpa situasi macam ni, aku hanya mampu...

"Meleis..."


Padahal orang cina, berlumba-lumba majukan bisnes dorang sambil tolong kengkawan dorang so that boleh bangun dan maju sama-sama. Kau pernah dengar ke sihir-menyihir, santau-menyantau sesama dorang?


Only meleis doh.Kbai.


No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.