1 Jun 2013

mama papa

Assalamualaikum.


Just wanna share something from page Dato' Sahol.
Sebelum ni aku so-so je baca post-post kat page tu,
but this one aku baca sampai habis.
Dah habis, aku terharu.
Bila dah terharu, aku post kat blog,
dengan harapan aku akan ingat sampai bebila.


*****************************************************************************

Sekadar berkongsi cerita.

Pagi tadi:
Pergi ke bank, utk menguna cash deposit atm. Di belakang, ada seorang pakcik berdiri.... "Nak, boleh tolong saya?"
"Ya, boleh pakcik"
"Tolong saya masukkan duit sebab selalunya ada pegawai yang tolong.Hari ini pegawai tu takde.."
"Duit untuk anak pakcik ya?"
"Ya...dia belajar di Selangor - UiTM"
Duit dimasukkan untuk anak pertama.
Berjaya.
Jumlah yang sama tapi kali ini ada rm10, 5 keping, rm50, rm100. Semua duit masuk dalam mesin tapi yang rm100 keluar semula. 2kali.
'Pakcik ada duit lain?"
"Tak ada nak"
Sempat mata ini menjeling ke dalam pouch pakcik itu (maafkan saya). Tinggal rm7 sahaja.
Hati mula tersentuh.
Cuba lagi masukkan.
Moga dpermudahkan.
Alhamdulillah berjaya.
Jelas rasa lega terlihat di riak wajahnya.
Berlalu tapi perlahan..
Ingin kutahu dia naik apa..
Motor...
Dalam hujan renyai...
Terlihat wajah kepayahan.
Mengalir air mata.
Semoga pengorbanan seorang ayah itu diberi ganjaran syurga.
Belajarlah sungguh2 wahai anak2 kepada pakcik itu.
RM400 untuk 2 orang anak.
Sikit untuk dirinya memadai..
Moga ALLAH memberkati pakcik itu.Moga ALLAH luaskan rezeki semua ayah di luar sana.Moga ALLAH kurniakan kesihatan yang baik untuk Pakcik itu


Kepada semua pelajar:


*Belajarlah sungguh-sungguh untuk membalas jasa ibubapa kita..




Source:

Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar

********************************************************************


sumpah banyak pengorbanan mak dengan ayah aku.
Rasa bersalah bila ingat yang aku pernah merajuk
sebab mak aku suruh pilih course yang aku tak minat.
which at the end aku dapat course tu.
no engineering for me sebab mak aku tak kasi.
dalam UPU aku tak isi sebab mak aku tak kasi.

fikir balik, yeah ada hikmah.
mungkin aku perlu berkorban sikit,
nak dibandingkan dengan pengorbanan parents aku.


seriously sedih baca,
i don't know.
macam mana lah pakcik tu nak survive, sara keluarga yang kat rumah pula.
aku harap anak dia belajar bersungguh-sungguh,
do make your parents proud.

baiklah aku pun sama.*palmface*


No comments:

.Fully Owned by Che Nanad.
.Designed by Michilavea.